بارکدخوان

بارکدخوان Barcode Scanner چیست؟

بارکد خوان یا بارکد اسکنر (Barcode Scanner) یکی از اصلی ترین و کاربردی ترین تجهیزات یک فروشگاه مدرن است. امروزه اکثر فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای الزام به داشتن دستگاه بارکدخوان دارند. بارکد توسط این دستگاه اسکن می شود و اطلاعات کالا به سیستم صندوق فروشگاهی انتقال و سپس محاسبه انجام می شود.

 

انواع بارکدخوان

بارکدخوان ها در دو نوع قابلیت اسکن بارکد تک بعدی و بارکد دو بعدی تقسیم می شوند. بارکدهای تک بعدی همان بارکدهای معمول خطی یا میله ای است و بارکدهای دو بعدی که اخیراً مورد توجه قرار گرفته را QR Code نیز می گویند. برند پر بازدید این بخش بارکد خوان هانیول و دیتالاجیک می باشد.
بارکدخوان ها از تکنولوژی های متفاوتی برای اسکن بارکد استفاده می کنند. امروزه این دستگاه ها از لیزر، نور و حتی تصویر برداری برای خواندن بارکد استفاده می کنند. هر کدام از بارکدخوان ها مشخصات سخت افزاری متفاوتی نسبت بهم دارند. این مشخصات روی سرعت اسکن، دقت اسکن، فاصله و زاویه اسکن تاثیر گذارند.
بارکدخوان های فروشگاهی از نظر دوام و سخت افزار نسبت به بارکدخوان های صنعتی، ضعیفتر اند. قاعدتاً استفاده بارکد خوان در تولیدی و کارخانجات، سختی و مقاومت بیشتری نسبت به بارکد خوان معمولی می طلبد.